Norsk avgiftssystem til hinder for ny miljøvennlig teknologi
I Dagbladet i går finner vi en bred og god dekning av fremtidens bærekraftige miljøteknologi for personbiler – ladbare hybrider eller Plug In hybrider om vi vil.
Som bilbransjeaktør og Volvo-sjef er det hyggelig å bli sitert, og Dagbladet får frem viktige poeng rundt en vanskelig sak; et bilavgiftsystem som er laget for beskatning av en helt annen teknologi enn den som nå bringes frem til markedet. Det er bra!
Den største utfordringen er avgiften på hestekreftene, som fullstendig spiser opp avslaget hybridbilene får når det gjelder CO2-utslipp.
En viktig sak presiseres ved å vise til det urimelige ved at en Plug in hybrid beskattes med kr 100.000 mer enn en vanlig bil. Dette til tross for at den har et CO2 utslipp på langt under halvparten, nærmere bestemt 48g vs. 119g!
Som seg hør og bør bringer Dagbladet denne svært uheldige bivirkningen av det norske avgiftssystemet frem for statssekretæren i Finansdepartementet.
Her skjer det gledelige ting, og min gjentatte påstand om at korrelasjonen mellom hestekrefter og utslipp ikke lenger eksisterer får medhold i departementet.
Alt skulle vel derfor være bra – eller? Men – så legges det til at tross for mine synspunkter på den uheldige straffen for vår Plug In hybrid skulle jeg egentlig være takknemlig!? Fordi vår bil er en avgifts vinner….
Ja, om det var slik det var. Da ville en drøm blitt til virkelighet, men situasjonen er en helt annen. Statssekretæren gjør et regnestykke på hva vår bil ville ha kostet om avgiftssystemet ikke var blitt justert siden 2007 og hva den da ville ha hatt i avgift.
Det merkelige her er at vår bil ikke fantes i 2007 – den ble først lansert i 2012. Regnestykket blir derfor helt hypotetisk, og min påstand står derfor som den har gjort. En dinosaurisk komponent – avgifter på hestekrefter (hk avgift) – i det norske avgiftssystemet hindrer at ny miljøvennlig teknologi kommer raskt ut i markedet.
Så enkelt er det – og jeg skal gjerne gjøre regnestykket sammen med statssekretæren – om han vil da..
Én kommentar til “Mindre utslipp, høyere avgift”