Regjeringen la i dag frem statsbudsjettet for 2015, og noen håp ble slukket men det ble også tent håp – og ikke minst kamplyst!
Jeg synes alltid presentasjonen av budsjettet er interessant, den viser klare retninger på hvor vi går i det norske samfunnet.
Naturlig nok er min oppmerksomhet spesielt rettet mot samferdsel, sikkerhet, miljø og fellesnevneren for hvordan dette utvikler seg – bilavgiftene.
Både den foregående og den sittende regjeringen har lovet oss en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige biler, og i høst ble det sendt ut en litt begrenset høring om temaet.
Ut fra et sterkt trykk fra mange organisasjoner, og dessuten målene i Klimaforliket om å redusere utslippene fra biltrafikken ned til 85g CO2/km, var manges forventninger – også mine – høye om at det nå skulle tas skikkelig grep i grønn retning.
Regjeringen ser bort fra miljøteknologiens betydning
Tross viten om at vi ikke når målene i Klimaforliket om vi ikke også tar i bruk en betydelig andel Plug In Hybrider, velger Regjeringen og ikke å ta hensyn til dette faktum. Ny teknologi med lave utslipp står ikke på Regjeringens agenda, og det er betimelig å si at denne Regjeringen ser bort fra miljøteknologiens betydning for å nå Klimamålene innen utslipp fra biltrafikk.
For oss som utvikler denne teknologien må vi nå sette vår lit til Venstre og KrF under budsjettbehandlingen i Stortinget. Det hviler et stort ansvar på Trine Skei Grande og hennes løfte om innføring av grønt skatteregime, herunder bilavgifter med mål om reduserte utslipp.
Å redusere omregistreringsavgiften på nye biler er avgiftsmessig et bra tiltak fra Regjeringen i et land med Europas eldste bilpark. Miljøvennlig er det dog ikke, da dette begunstiger biler med langt høyere utslipp enn de som i dag finnes i markedet.
Jeg setter min lit til budsjettbehandlingen i Stortinget, men kanskje det er for lenge til valget i 2017 til at jeg skal være optimist?
Hva mener du?